Implementation of e-Invoicing

21 February 2025

Dear Valued Customers,

In support of Malaysia's move towards a digital economy and compliance with regulatory requirements, we are pleased to announce that Public Bank Berhad ("PBB") and Public Islamic Bank Berhad ("PIBB") are currently in the process of preparing for the full implementation of e-Invoicing in line with the guidelines set by the Inland Revenue Board of Malaysia ("IRBM”).

Key Details:

  • e-Invoices will be issued to customers for transactions that take place on and after 1 July 2025.
  • Customer Information Collection
    To facilitate issuance of e-Invoice, we will begin collecting relevant customer details including Tax Identification Number ("TIN"), Sales and Service Tax (SST) Registration Number and other required information over the coming months. 

In addition to existing bank statement, customers who provide the required information to PBB and PIBB would have the option to receive e-Invoices for charges imposed starting from 1 July 2025. If you wish to receive the e-Invoice, please provide us the required details via PBe / PB enterprise at www.pbebank.com / www.pbenterprise.com or at any PBB / PIBB branches. The e-Invoices will be made available to you in the subsequent statement cycle following your submission on the required information.

For any enquiries or further information, please contact our Customer Service team at 03-21708000 or click here for FAQ section.

Thank you for your continued support.


Pelaksanaan e-Invois

Pelanggan yang Dihargai,

Bagi menyokong peralihan Malaysia ke arah ekonomi digital dan pematuhan terhadap keperluan pengawalseliaan, sukacita diumumkan bahawa Public Bank Berhad (“PBB”) dan Public Islamic Bank Berhad (“PIBB”) kini dalam proses persediaan untuk melaksanakan e-Invois sepenuhnya, selaras dengan garis panduan yang ditetapkan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (“LHDN”).

Butiran Penting:

  • e-Invois akan dikeluarkan kepada pelanggan untuk urus niaga yang dibuat pada dan selepas 1 Julai 2025.
  • Pengumpulan Maklumat Pelanggan
    Bagi memudahkan pengeluaran e-Invois, kami akan mula mengumpul butiran pelanggan yang berkaitan termasuk Nombor Pengenalan Cukai  (“TIN”), Nombor Pendaftaran Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) dan maklumat lain yang diperlukan untuk bulan-bulan yang akan datang.

Selain penyata bank sedia ada, pelanggan yang mengemukakan maklumat yang diperlukan kepada PBB dan PIBB akan mempunyai pilihan untuk menerima e-Invois bagi caj yang dikenakan bermula pada 1 Julai 2025. Sekiranya anda mahu menerima e-Invois, sila kemukakan kepada kami butiran yang diperlukan melalui PBe / PB enterprise di www.pbebank.com / www.pbenterprise.com atau di mana-mana cawangan PBB / PIBB. E-Invois tersebut akan disediakan untuk anda dalam pusingan penyata bulan berikutnya selepas anda mengemukakan maklumat yang diperlukan.

Untuk apa-apa pertanyaan atau maklumat lanjut, sila hubungi pasukan Perkhidmatan Pelanggan kami melalui 03-2170 8000 atau klik sini untuk bahagian Soalan Lazim.

Terima kasih atas sokongan berterusan daripada anda.


实施电子发票

尊贵的客户,

为了支持马来西亚朝向数位经济的举措并遵守监管要求,我们谨此宣布,目前大众银行和大众回教银行正在按照马来西亚内陆税收局制定的指南,准备全面实施电子发票。

主要细节 :

  • 2025年7月1日起的交易,本银行将向客户开具电子发票。
  • 客户信息收集
    为了便于开具电子发票,本银行将在接下来的几个月内收集相关客户的详细信息,包括税务识别号 (“TIN”)、销售和服务税 (SST) 注册号以及其他所需信息。

除了现有的银行结单之外,向大众银行和大众回教银行提供所需信息的客户,可选择接收自2025年7月1日起征收之费用的电子发票。如果您希望收到电子发票,请在 www.pbebank.com 通过 PBe / www.pbenterprise.com  通过 PB enterprise 或前往任何大众银行 / 大众回教银行分行提供所需的详细信息。电子发票将在您提交所需信息后的下一个结单周期提供给您。

若您有任何疑问或需要更多信息,请联系本银行的客户服务团队,电话号码 03-2170 8000 或 点击此处 以查看常见问题的解答。

感谢您一如既往的支持。